Monday, August 31, 2009

Hari Kemerdekaan ke 52????


Arini 31 Ogos 2009..maknanya arini jgak bulan 8 akan melabuhkan tirainya dan selamat datang bulan September..tapi bukan tu yang aku nak tekankan..bukan rumusan bulanan yang aku nak wat..cuma nak nyatakan yang arini, 31 Ogos 2009, negara kita, Malaysia dah 52 tahun merdeka..merdeka dri penjajahan..merdeka dri segala bagai bntuk kekejaman..merdeka dan tanpa diskriminasi ( tapi merdekakah kita sebenarnya) ..tapi apapun..tahniah kepada para pemimpin negara kerana mampu mengekalkan keamanan dan kesejahteraan Malaysia..

Tahun ni..bulan kemerdekaan jatuh dalam bulan Ramadan, jatuh dalam bulan puasa di mana majoriti masyarakat Malaysia akan berpuasa...apa yang aku nmpak..bulan kemerdekaan tahun ni..tak bgitu mendapat smbutan dri segenap pelusuk masyarakat..masyarakat dah x sibuk nk psang bndera kat kereta or knderaan masing-masing....premis-premis perniagaan kat Malaysia ni pun mcm x mnyokong bulan kemerdekaan...mungkin jatuh dalam bulan Ramadan kot...publisiti meluas tntang bulan Kemerdekaan tngglam sbab dtangnya Ramadan...kalau dlu...kat TV sibuk dgan rncangan-rncangan patriotik...sibuk dgan konsert kemerdekaan sana-sini...sibuk dengan countdown2....sibuk dengan kempen kibarkan jalur gemilang.....sibuk dengan nyanyian lgu patriotik....sibuk dgan iklan-iklan merdeka.....

tapi tahun ni...Tv sarat dengan rancangan-rancangan memasak.....sarat dengan iklan-iklan ramdan....sarat dengan promosi kain dan fabrik-fabrik murah.....sarat dengan cerita berunsurkan islamik dan raya...dan stesen televisyen mula memancing penonton dngan iklan-iklan rncangan raya mereka....he3..penuh dengan kelainan tahun ni..mungkin sebagai "negara Islam",kite lbih mnghormati Ramadan...kalo mcm 2 niat nya...ALHAMDULILAH..

Mungkin..orang rmai dh bnyak hbiskan duit bli topeng H1N1 kot...2 yang x mampu nak bli bndera..hahahah

lagi satu...apa yang aku nmpak...tahun ni punya logo n tema kemerdekaan x related dngan hari kemerdekaan..."1 Malaysia"..diulang-diulang prkataan 2 smpai tema hri kmrdekaan pun di ambil dri retorik pemimpin 2...dicanang satu Malaysia 2 smpai orang ramai jemu dngan prkataan 1 Malaysia...(yela,bnda yang sama diulang bnyak kali, bdak2 pun jemu cam2)...adakah gagasan 1 Malaysia yang cba dibawa 2 gagal smpai hari Merdeka pun msih guna slogan yg sma???( andaian semata-mata)hu3...

Anyway...sbagai rkyat Malaysia yang berwibawa.hahahaha...aku ucapkan selamat menyambut Hari Kemerdekaan...kenanglah jasa-jasa pemimpin negara...mohon pada Tuhan di bulan baik ni agar negara kite diberikan perlindungan...

zahid kata >>> MERDEKA! MERDEKA!

No comments:

Post a Comment