Thursday, August 6, 2009

Hasil seni ku..







Gambar-gambar kat atas ni sume merupakan hasil kerja tangan aku sndiri di bwah bimbingan En. Umran waktu subjek Seni Dalam Pendidikan. ( tq pada En. Umran sebab mengajar kami benda yang menarik ni). tapi apa yang ak nk tekankan kat post aku kali ni bkanla hasil kerje aku ni, tpi apa yang aku rasa di sebalik menghasilkan kerja seni ni..he3..

bila terbentuknya kotak ni, aku mula terpikir dengan ilmu ni kita leh wat macam-macam walaupun orang kata tangan tu xda seni,tgan keras mcam kayu, dan perkara yang sewaktu dengannya.Betul kata Andrea Hirata dalam tulisan die pada posting sebelum ni, yang mana pengetahuan tu teras pada segalanya..x sangka kotak yang sebegini rupa boleh terhasil daripada beberapa lipatan geometri sahaja. Lipat sini,Lipat situ, gunting sana dan gunting situ,maka terhasillah satu kotak seni.tanpa melibatkan satu bakat kesenian pun dalam diri..hahah

ak cuba aplikasikan pengetahuan ni pada kehidupan kite lak, bayangkan hidup tanpa ilmu dan bergantung pada bakat semata-mata...rasanya hanya orang tertentu je boleh hidup kat muka bumi ni..realitinya bakat 2 memanglah kurniaan yang istimewa, tpi lbih terserlah keistimewaan bakat 2, kalo dimurnikan dengan ilmu..dan bagi orang yang x berbakat, korang tuntutlah ilmu sebanyak mana yang mungkin dan x mustahil melalui ilmu dan pengetahuan 2, akan terciptalah satu bakat yang tiada pada orang lain..

konteks sekarang, bile sebut je mnuntut ilmu,org akan byangkan buku tebal segala bagai, sekolah universiti n dengar khutbah2 di dewan kuliah..sori la..ilmu ad di mana-mana k..bca novel korg leh dpat ilmu, tgok tv korang leh dpat ilmu, time main kt pdang pun korang leh dpat ilmu..cma pndai x pndai je korang nak kutip ilmu 2...

so 2 jela aku nak bebel pasal ilmu..dah 21 taun,bru trpikir pntingnya pengetahuan...isy2..

zahid kata >>> ngah cari idea nak wat esei lak..
zahid kata lagi >>> nisfu syaaban dah belalu,buku amalan pun dah kena tuka...so smntara masih segar bku amalan 2, hiaskanlah buku 2 dengan amal yang baik..( malam ni aku kna pe xtaulah, sume tulis yang baik2)ahahaha

No comments:

Post a Comment