Tuesday, August 4, 2009

Maryamah Karpov


Maryamah Karpov...tetralogi terakhir lasykar pelangi..aku baru hbiskan novel ni..makan masa jgak nak habiskan novel ni,sbab mngkin first time aku baca novel bahasa Indonesia yang cukup gramatis,magis dan indah. Silap aku,sebab x ikut tetralogi ni dri mula..So agak lambat la aku nak tangkap watak-watak dalam cerita ni..dan cukup bernasib baik,sbab aku dh tonton filem Lasykar pelangi dlu,so xla ak trlalu musykil perihal cerita ni..Andrea Hirata ni jgak prnag dilabel sbgai JK Rowling Asia sbab sentuhan magis penulisannya.

Maryamah Karpov - menceritakan perihal Ikal yang sudah dewasa dan kembali ke kampung halaman nya di Belitong. Kembalinya di Belitong,wujudlah satu kisah kehidupan baru bagi Ikal..Menjadi penganggur terpelajar di kepulauannya dan bermacam-macam ilmu kehidupan dipelajarinya. Mengenai kehidupan kaum-kaum lain, mengenai insan-insan yang mempunyai pelbagai kebolehan dan semangat yang kuat. Watak-watak dalam lasykar pelangi turut diangkat semula..Kehadiran Lintang yang geniusnya tidak terkata,sering menjadi solusi bagi segala masalah bagi Ikal..hukum fizik,matematik semuanya masih dikuasai Lintang yang hanya menjadi juragan kopra. Mahar yang masih fanatik dgan ilmu hitamnya, dan warga kampung yang pelbagai kerenahnya.
Maryamah Karpov sebenarya merupakan nama pemilik warung kopi yang seringkali menjadi tmpat persnggahan umat di kampung itu. di warung itu la brlaku nya penghebahan segala jenis perkara yang Ikal akan lakukan dan bermulalah segala macam pertaruhan yang pelik-pelik. So nak tau lagi psal novel ni bca sendiri k..he3

apa yang aku rasa bile aku bca novel ni?
he3..walaupun agak fantasi,tapi ttap trsirat dgan pelbagai elemen yang boleh dijadikan falsafah hidup. pertamanya..mengenai kehidupan orang melayu yang x lari dari gelar menggelar ni. lepas bca betul jgak apa yang ditulis 2..apa perbuatan yang pelik dan melucukan,pasti mendatangkan gelaran kat su pelaku-pelaku 2..strusnya, mengenai angan-angan dan kaitan ilmu dengan tradisi..slagi ada ilmu pelbagai perkara yg kite leh lakukan walaupun tampak mustahil utk dilaksanakan pada mulanya..so dengan ilmu, prkara mustahil boleh jdi mudah...akhir sekali,( walaupun bnyak lgi perkara yg menarik,tpi aku ringkaskan la)hahaha...cinta!! krna cinta seseorang itu snggup wat ape saje..ntahla..adakah ianya fantasi atau sudah terbukti dengan kajian bahawa kuasa cinta ni boleh mngubah segalanya...hu3..itu aku x pasti..nanti akan ku tnya insan-insan yang bercinta k..tpi sejauh mna yang aku nmpak,itulah realtinya walaupun kajian secara atas angin saje...

~dan tiba-tiba hari-hariku berubah menjadi puisi, semilir di pagi hari, meriang jika siang,pecah,serupa ombak-ombak pasang kalau malam ~ Andrea Hirata

zahid kata --- pasni nak cari apa lagi yang boleh dibaca!!
zahid kata lagi >>> kekejaman berlaku di mana2!!!

No comments:

Post a Comment