Sunday, June 28, 2009

Potensi Manusia Berdasarkan Gunung....


Smalam...27/6...sempat aku singgah di perpustakaan IPGM ak...atas arahan pensyarah,aku kna cri buku yang berkaitan dengan teori-teori pembelajaran ( Behavioris, kognitif, konstruktivisme dan bla....bla...bla.)..tpi aku trtarik dengan satu buku yg brtjuk Menjentik Minda tulisan mantan Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Dato' Razali Ismail..( buku ni pasal ucapan-ucapan dia yang bernas, maaf kepada pensyarah aku..sbab x dgar ckap..hahaha)

apa yang sempat aku baca adalah psal potensi manusia...psal potensi manusia yang boleh diibaratkan dengan pendakian gunung...dan contoh yang relevan die amik..adalah mgnai perenang malaysia yang merentasi selat dalam masa 14 jam 3 minit dan 3 saat...( malik mydin ) dan pendaki gunung everest..( n mohandas )

kategori yg prtama ialah The quiters, iaitu orang yg blum lgi memanjat sbuah gunung 2..tpi bile die nmpak ketinggian gunung 2..trus mngalah ( mksudnya,orang yang sudah menaku kalah sblum mnghadapi cabaran )

kategori ke dua The Campers, orang yang sudah mendaki separuh gunung 2, kemudian berhenti dan berkhemah di prtghan gunung..bergantung kepada mereka utk truskan pendakian ataupun duduk di dalam zon selesa ciptaan mereka sendiri..

akhir sekali aku lupa plak..tapi kalo tak silap aku The Climbers.tpi yang penting orang ketiga ni orang yang berjaya menakluki sesebuah gunung 2 hingga ke puncak...

so,apa yang aku bleh tafsirkan kat sini, gunung 2 diibaratkan sebgai sasaran dan misi dalam kehidupan kita,dan pendaki tu adalah kite sendiri...kita yang menentukan potensi diri kite sendiri...bukan orang lain yang menentukan potensi diri..

zahid kata >>> aku dengar Malik( junior aku) merancang nak pergi Gunung Senyum...Kat sni nnti aku tntukan yang aku ni kategori mane..hahaha

No comments:

Post a Comment